Digitaalisen markkinoinnin termit selitettynä

A/B testaus

Testiä käytetään selvittämään parasta vaihtoehtoa mainoksen sisällöstä, kohderyhmästä tai näyttökerroista. A/B testissä mainoksesta tehdään kaksi versiota, jotka eroavat toisistaan vain yhdessä asiassa. Esimerkiksi, kahdessa mainoksessa on sama kohderyhmä, sama mainosteksti, sama budjetti ja näyttökerrat mutta kuva on eri. Pyörittämällä näitä kahta mainosta samaan aikaan voidaan selvittää, kumpi kuva on ollut tehokkaampi.

­Avainsanatutkimus, avainsanakartoitus

Avainsanatutkimuksessa katsotaan, miten monta kertaa jotakin tiettyä hakusanaa on haettu esimerkiksi viimeisen kuukauden aikana. Tarkoituksena on löytää verkkosivuun sopivia hakusanoja, joita on haettu paljon mutta joista ei toisaalta ole paljon kilpailua. Mitä enemmän jotakin hakusanaa on haettu ja mitä vähemmän kilpailtu se on, sitä todennäköisemmin saat verkkosivusi korkealle hakutuloksissa.

B2B, B2C, B2G

B2B= Business to Business. Yritys joka myy tuotteitaan/palveluitaan toisille yrityksille.

B2C= Business to Consumer. Yritys joka myy tuotteitaan/palveluitaan suoraan kuluttajille.

B2G= Yritys joka myy tuotteitaan valtiolle tai kunnalle.

Cookie eli eväste tai pikseli (Facebookissa)

Eväste on lyhyt pätkä koodia, jonka verkkosivu lähettää vierailijan tietokoneelle. Koodi kerää tietoa vierailijasta, joka mahdollistaa mm. uudelleenmarkkinoinnin verkkosivuilla vierailleille. Nykyään lähes kaikki verkkosivut käyttävät evästeitä.

CPA, CPC, CTR

CPA= Cost Per Action on automaattinen hintatarjousstrategia, jossa Google optimoi tarjouksesi niin että mahdollisimman moni mainoksesi nähnyt ihminen konvertoi eli joko ottaa sinuun yhteyttä tai ostaa jotakin

CTR= Click Through Rate, eli kuinka iso osa mainoksen nähneistä on myös klikannut sitä

CPC= Cost Per Click, eli mainostamisesta maksaminen perustuu siihen, kuinka moni on klikannut mainosta

Digitaalinen markkinointi

viittaa kaikkiin verkossa tapahtuviin markkinointitoimiin. Mainostaminen verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja hakusanoilla ovat tyypillisimpiä digitaalisen markkinoinnin osa-alueita. Myös toimivat verkkosivut ja hakukoneoptimointi ovat digitaalista markkinointia.

Facebook Watch

toimii samalla periaatteella kuin IGTV. (k.s. IGTV myöhemmin tässä listassa)

Google Ads ja Analytics

Google Adsilla tehdään mainoskampanjoita useille nettisivuille sekä Googlen hakutuloksiin. Analyticsin avulla voi seurata mm. ketkä vierailevat nettisivuillasi ja kuinka kauan he ovat viipyneet siellä.

Hakukone

Hakukoneella etsitään tietoa internetistä, mm. Google ja Bing ovat hakukoneita.

Hakukoneoptimointi, SEO

tulee sanoista Search Engine Optimizing. Nettisivut optimoidaan hakukoneystävällisiksi, eli pyritään saamaan omat nettisivut mahdollisimman korkealle hakutuloksissa.

Hostingpalvelu/nettihotelli/webhotelli

Nettihotelli tarjoaa kiintolevytilaa asiakkaan verkkosivuja ja muita verkkopalveluita varten.

IGTV

Instagramin ominaisuus, johon voi ladata videoita ja katsoa muiden tekemiä videoita. Erotuksena Tarinoihin ja tavalliseen Instagram julkaisuun IGTV:een voi ladata pitempiä videoita.

Jälkimarkkinointi

tarkoittaa markkinointia asiakkaalle, joka on jo ostanut yrityksen tuotteita/palveluita. Tarkoituksena on varmistaa, että asiakas on tyytyväinen ja saada asiakas tekemään osto(ja) yrityksestä jatkossakin.

Konversio

Arvokas tapahtuma verkkosivuillasi, esimerkiksi tuotteen osto tai yhteydenotto yritykseen.

Liidi

Potentiaalinen asiakas.

Liidigenerointi

Liidigenerointi tarkoittaa potentiaalista asiakkaiden houkuttelua. K.s Ostosuppilo.

Ostosuppilo/myyntitunneli/sales funnel

Ostosuppilo kuvaa asiakkaan ”matkaa” yrityksen asiakkaaksi nimensä mukaisesti suppilon muotoisella kuvalla. Suppilon yläosa kuvaa kaikkia mahdollisia asiakkaita, jotka tulisi houkutella osaksi ostosuppiloa liideiksi (k.s Liidi). Suppilon alaosa, eli kapein kohta kuvaa asiakasta, joka on saatu yrityksen asiakkaaksi, jolloin jälkimarkkinoinnilla ja asiakaspalvelulla tulisi pitää asiakas jatkossakin asiakkaana.

Remarketing

eli uudelleenmarkkinointi tarkoittaa mainosten esittämistä asiakkaille, jotka ovat jo käyneet verkkosivuillasi, mutta eivät ole ostaneet tai ottaneet yhteyttä.

Snapchat

Etenkin nuorten suosima pikaviestisovellus, jossa viestit tuhoutuvat automaattisesti, kun vastaanottaja on ne katsonut/lukenut. Tarina/Stories -ominaisuus on tullut alun perin Snapchatista

SOME eli sosiaalinen media

tarkoittaa kaikille avointa mediaa missä ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa.  Mm. Facebook, Instagram, Twitter ja LinkedIn ovat tämän määritelmän mukaan sosiaalista mediaa, mutta jotkut laskevat myös esim. WhatsAppin ja Telegrammin sosiaaliseksi mediaksi.

SSL

Secure Sockets Layer on salausprotokolla ja yksi tavallisimmista tavoista suojata tietoliikenne. SSL:llä suojataan internet -sovellusten tietoliikenne IP-verkkojen yli. Uusi nimi salausprotokollalle on TLS eli Transport Layer Security.

Tarinat/Stories (Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp)

Julkaisu joka häviää 24 tunnin jälkeen. Julkaisun tekijä voi kuitenkin halutessaan lisätä julkaisun tämän jälkeen esim. ”kohokohtiin” Instagramissa.

Viivi Väisänen

VIIMEISIN ARTIKKELI

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…

3 tapaa tehostaa sesongin markkinointia

22.11.2024 |

Tärkeimpiin sesonkeihin on hyvä valmistautua hyvissä ajoin. Ensimmäinen askel on päivittää markkinoinnin vuosikello. Merkitse vuosikelloon … LUE LISÄÄ…

Woocommerce ohje: Arvonlisäveron asettaminen tai muuttaminen

22.08.2024 |

Alv-prosentin muuttuessa tulee verokanta päivittää verkkokauppoihin. Tässä ohjeessa neuvon askel askeleelta, kuinka asetat tai vaihdat … LUE LISÄÄ…

WordPress-ohje: Opas verkkosivuston päivittämiseen ja hallintaan

23.07.2024 |

WordPress on helppokäyttöinen, monipuolinen ja tehokas julkaisujärjestelmä, joka tarjoaa kaiken tarvitsemasi verkkosivustosi luomiseen, hallintaan ja päivittämiseen. Toteutamme Sollertiksella … LUE LISÄÄ…