Kuinka yrittäjä voi hyödyntää Facebook-ryhmiä?

Facebook-ryhmät tarjoavat mainion alustan keskusteluille, tiedon jakamiselle ja verkostoitumiselle. Haluamme tuntea yhteenkuuluvuutta ja löytää samanhenkisiä ihmisiä kuin itse olemme. Erilaisia ryhmiä onkin jo satoja miljoonia ja niiden aiheet vaihtelevat poliitikasta, urheiluseuroihin, vauvoihin, yrittämiseen ja tähtitieteeseen. Esimerkiksi digimarkkinoinnista pääset keskustelemaan Digisurffari-ryhmässä.

Facebook-ryhmät näkyvät haun kautta.
Haulla voit etsiä sinua kiinnostavia ryhmiä. Tarkista ryhmän kuvaus ennen liittymistä.

Voit myös luoda yrityksellesi oman ryhmän, jossa voit tarjota tuotetukea, keskustella tuotteistasi sekä jakaa esimerkkejä ja hyviä käytäntöjä asiakkaillesi.

Osallistumalla aktiivisesti keskusteluihin eri ryhmissä, voit nopeasti luoda itsestäsi kuvan alasi asiantuntijana ja tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Ryhmissä on mahdollista oppia tuntemaan ihmisiä sekä työn että vapaa-ajan puitteissa.

Lisää Facebook-markkinoinnista:
Facebook-markkinointi
Miten aloitan Facebook-markkinoinnin
Järjestä menestyvä Facebook-kilpailu

Facebook-ryhmien tyypit

Ryhmän pääkäyttäjä valitsee, näkyykö ryhmä julkisesti vai ei, ja asettaa säännöt ryhmässä toimimiseen.

Julkiset ryhmät ovat avoimia kaikille. Kuka tahansa pystyy näkemään ryhmän jäsenet ja kaiken ryhmän sisällön. Yleensä julkisia ryhmiä luovat yritykset, jotka haluavat tarjota tukea asiakkailleen, tai jonkin aatteen kannattajat. Julkiset ryhmät voivat helposti kasvaa suuriksi. Ilman moderointia julkisista ryhmistä voi tulla hankalia seurata, ja keskustelut voivat karata kauaksi alkuperäisestä ajatuksesta.

Suljetut ryhmät näkyvät Facebookin haussa, mutta niihin liittymistä täytyy erikseen pyytää. Kuka tahansa voi nähdä, ketä ryhmään kuuluu, mutta kaikki ryhmän sisältö näkyy vain ryhmän jäsenille. Suljettuja ryhmiä on kaikkein eniten Facebookissa, koska se antaa ryhmän pääkäyttäjille mahdollisuuden valita, ketkä pääsevät ryhmään, ja keskustelu on yksityisempää.

Salaiset ryhmät eivät näy Facebookin haussa ellet ole ryhmän jäsen. Tarvitset kutsun voidaksesi liittyä ryhmään. Salaisia ryhmiä käytetään usein yritysten sisäisessä käytössä tai keskusteluun asioista, joita ei haluta julkisuuteen.

Mihin ryhmiin pitäisi liittyä?

Voit liittyä niin moneen ryhmään kuin haluat, mutta voi olla hankala seurata keskustelua aktiivisesti useammassa kuin 5-10 ryhmässä. Alkuun voit liittyä kaikkiin ryhmiin, joista voisit saada liiketoiminnallesi hyötyä ja jättäytyä sitten pois niistä, jotka eivät palvele tarpeitasi.

Sinun kannattaa etsiä ryhmiä, joissa

  • on jäseninä henkilöitä, jotka sopivat asiakasprofiiliisi,
  • on oman alasi ihmisiä (saat vertaistukea, seuraat uusimpia alasi trendejä ja voit esittää kysymyksiä),
  • on jäseninä yrittäjiä, joilta saat vertaistukea yrityksesi kasvuun ja jotka ovat potentiaalisia asiakkaitasi.

Sopivia ryhmiä voit löytää Facebookin haun kautta sekä kysymällä asiakkailtasi ja muilta kontakteiltasi kuuluvatko he mihinkään lii- ketoiminnan kannalta hyödyllisiin Facebook-ryhmiin. Kun olet löytänyt muutamia kiinnostavia ryhmiä, Facebook alkaa ehdottaa sinulle samankaltaisia ryhmiä.

Ennen ryhmään liittymistä tarkista ryhmän kuvaus, sillä nimi voi olla joskus harhaanjohtava. Katso myös liittyessäsi ryhmän säännöt ja toimi niiden mukaisesti.

Ole aktiivinen

Älä aloita ryhmään liityttyäsi markkinointitykitystä, koska voit joutua poistetuksi ryhmästä samantien. Ryhmien moderointikäytännöt vaihtelevat erittäin paljon. Osassa saat markkinoida omia palveluitasi, osassa markkinointi on tiukasti kielletty.

Seuraa muutama päivä, kuinka ryhmä toimii ja millaisia viestejä sinne tulee. Jos kaikki viestit ovat markkinointihenkisiä, ryhmästä ei todennäköisesti ole hyötyä liiketoiminnallesi, koska markkinointiviestisi hukkuvat muiden joukkoon.

Vastaa ryhmässä esiintyviin kysymyksiin, osallistu keskusteluun ja verkostoidu muiden jäsenten kanssa. Osallistumalla aktiivisesti sinut huomataan ja tunnistetaan alasi asiantuntijaksi.

Käy nappaamassa lisää vinkkejä markkinointiisi kirjoittamastani Somestrategia – opas yrittäjälle-kirjasta. Kirjan saat tilattua verkkokaupastamme näppärästi kotiovelle.

Joanna Hoffren

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…

3 tapaa tehostaa sesongin markkinointia

22.11.2024 |

Tärkeimpiin sesonkeihin on hyvä valmistautua hyvissä ajoin. Ensimmäinen askel on päivittää markkinoinnin vuosikello. Merkitse vuosikelloon … LUE LISÄÄ…