Vauhtia Instagram-yritystilin sisältöön
Millainen on toimiva Instagram-feed, eli -syöte? Kuinka feedistä luodaan eläväinen ja kuinka sitä ylläpidetään? Instagram-blogisarjamme viimeisessä osassa perehdytään edellä mainittujen lisäksi Instagramin erilaisiin julkaisutapoihin kuten Instagram-tarinaan, livelähetyksiin, kuviin, sekä videoihin. Jos et ole vielä käynyt lukaisemassa blogisarjan aiempia tekstejä, pääset niihin tästä:
Hyödynnä Instagramin yritystilin ominaisuudet
Miten vaihdan Instagram-tilini Instagram-yritystiliksi?
Lähde liikkeelle strategiasta ja tavoitteista
Instagramin, kuten muidenkin sosiaalisten median kanavien käyttöön kannattaa luoda selkeä strategia. Millaista sisältöä haluat jakaa? Millaista viestiä haluat tuottaa ja mille kohderyhmälle?
Kirkasta myös tavoitteesi ja pohdi, millainen on brändimielikuvasi. Tavoitteenasi voi olla esimerkiksi tietty seuraajamäärä tai ohjautumiset alustalta verkkokauppaasi. Kokonaisuuden hahmottamisen kautta pääset rakentamaan julkaisujen tyylin, muodon ja värimaailman. Lisäksi pohdi, kuinka usein julkaiset Instagramissa ja hyödynnätkö kuvien lisäksi esimerkiksi videoita ja livelähetyksiä.
Tärkeintä on se, että Instagramia päivitetään johdonmukaisesti ja säännöllisesti. Potentiaaliset seuraajat ja asiakkaat alkavat tunnistaa yrityksesi sosiaalisessa mediassa ja löytävät sen helpommin. Julkaisujesi suunnitelmallisen ulkoasun myötä yrityksesi Instagram-feed alkaa täyttyä automaattisesti yhtenevän näköiseksi.
Mitä Instagramiin voi päivittää?
Instagram koetaan suhteellisen vapaamuotoisena sosiaalisen median kanavana. Alustan sisältö täyttyy esimerkiksi yksityisten henkilöiden päivittämästä sisällöstä, jossa kohtaavat lifestyle-tyyliset tunnelmakuvat sekä kohtaamiset omassa arjessa.
Instagram-yrityssivuilta etsitään yhä kasvavimmissa määrin tietoa, kuten julkaisuja yrityksen tuotteista, uusista lanseerauksista tai käyttökokemuksista. Tarjoa seuraajille tietoa yritysprofiilisi sisällössä tuomalla esiin esimerkiksi yrityksesi tuotteita, ajatusmaailmaa, asiakastarinoita ja arvoja.
Kun olet päässyt päivittämisen makuun, pohdi, sopisiko sisältöösi esimerkiksi viikoittainen ”postaussarja”. Postaussarja voi olla esimerkiksi ”keskiviikon tuotetestaus”, jossa päivität joka keskiviikko Instagram-tilillesi videon, jossa yrityksesi henkilökunta testaa erilaisia uutuustuotteita. Hiljalleen seuraajasi oppivat, että sinulta tulee sisältöä aina tiettynä päivänä ja alkavat jopa odottaa sitä.
Jos sinulla on käytössäsi muita sosiaalisen median kanavia, kuten esimerkiksi Facebook tai aktiivinen blogi, tuo niistä tekstejä ja päivityksiä esille myös Instagram-yrityssivullesi.
Hashtagit parantamassa julkaisujesi löydettävyyttä
Kuviin, sekä videopostauksiin kannattaa lisätä hashtageja, eli aihetunnisteita. Hashtagien avulla Instagramissa liikkuvat voivat törmätä sisältöösi etsiessään julkaisuja tietyllä aihetunnisteella. Kuva- ja videojulkaisuihin sopii erinomaisesti kuvaavat aihetunnisteet, jotta sisällön aiheesta kiinnostuneet löytävät julkaisusi helpommin.
Hyvänä esimerkkinä aihetunnisteiden käytöstä ovat erilaiset tapahtumat. Useilla tapahtumilla on oma hashtag, jota järjestäjät toivovat tapahtumaan osallistuneiden käyttävän. Kun haet Instagramista julkaisuja tapahtuman hashtagilla, löydät kaikki julkaisut, johon aihetunniste on lisätty.
Kasvot yritykselle
Seuraajia kiinnostaa sosiaalisessa mediassa inhimillisyys ja samaistuttavuus, eli henkilöt yrityksen takana. Useat yritykset luovat toiminnalleen kasvot sosiaalisessa mediassa tapahtuvan henkilöbrändäyksen avulla.
Yrityksesi henkilöstöä voit tuoda esille esimerkiksi esittelemällä yrityksesi asiantuntijan tavanomaista työpäivää tai hänen mielenkiintoista projektiaan. Henkilötarinoiden esille tuomisessa toimii erinomaisesti julkaisujen lisäksi Instagram-Stories -osio, josta kerrotaan tarkemmin kohdassa ”Millaisia julkaisutapoja Instagramissa on?”.
Millaisia julkaisutapoja Instagramissa on?
Laadukas kuvasisältö vie sinut jo pitkälle Instagramissa. Harkitse kuvien ohelle myös muita julkaisutapoja, kuten livelähetyksiä ja Instagram-Stories, eli tarinaosiota. Uusimpana ominaisuutena on sovellukseen tullut oma videopalvelu IGTV, eli Instagram TV.
Tiesitkö, että video kiinnittää uutisvirrassa surffailevan katseen huomattavasti useammin kuin kuva? Erilaisilla julkaisutavoilla ja vaihtelevalla sisällöllä kerrot tarinaasi ja lisäät yrityksesi mielenkiintoisuutta sosiaalisessa mediassa.
Spontaanit tarinat iskevät Instagramissa
Instagram-Storiesin, eli -tarinan suosio kasvaa jatkuvasti. Tarina on oivallinen paikka päivittää esimerkiksi kuulumisia toimistoltasi tai markkinoida yrityksen tuotteita tai palveluita. Ihmiset haluavat katsella rehellisiä ja inhimillisä reaktioita, joten älä suunnittele liikaa vaan toteuta tarinaasi myös spontaanisti!
Tarina-osiolla on yli 500 miljoonaa päivittäistä käyttäjää ympäri maailmaa, joten hyvin todennäköisesti tarinaasi katselee myös yrityksesi potentiaaliset asiakkaat. Aktiivisella päivittämisellä pystyt saavuttamaan myös uusia katsojia, joista tulee tilisi seuraajia ja myöhemmin mahdollisesti asiakkaitasi.
Jaa sisältöä tässä ja nyt
Livelähetykset ovat nimensä mukaan suorana tulevia ”lähetyksiä”. Onko sinulla työpaikallasi jokin mielenkiintoinen yksityiskohta tai tapahtuuko toimialallasi jotain mullistavaa juuri nyt, jonka haluaisit jakaa seuraajiesi kanssa? Kuvaa siitä livevideo, jota katselijat pääsevät seuraamaan reaaliajassa. Livelähetys tulee näkyviin Instagramin tarinaan.
Enemmän mahdollisuuksia IGTV:n avulla
IGTV:ssä voit jakaa vähintään 15 sekunnin ja enintään 10 minuutin mittaisia videoita katselijoillesi. Vahvistetuilla Instagram-tileillä on mahdollista julkaista jopa tunnin mittaisia videoita.
IGTV on oma sovelluksensa, mutta sinne lisättyjä videoita voi katsella myös Instagram-sovelluksella, mikäli seuraajallasi ei ole IGTV-sovellusta.
Tämä oli viimeinen osa Instagramin yrityskäyttö -blogisarjassamme. Käy inspiroitumassa ja tutustumassa Sollertiksen Instagramiin. Mikäli haluat edelleen syventää tietämystäsi Instagramin yrityskäytöstä, ilmoittaudu mukaan 11.9. järjestettävään maksuttomaan webinaariimme täältä.
Tuntuuko, että oma aikasi ei riitä Instagramin päivittämiseen? Ota yhteyttä diginaisiin alla olevalla lomakkeella. Diginaisilta saat näppärästi lisäkäsiä yrityksesi markkinointiin.
Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.
Janita Arkko
Sollertiksen markkinointisuunnittelija, jolta ei lopu koskaan ideat kesken.