Muotia maailmalta: selaushistorian tallennusta, aggressiivisia latauksia, ultraäänitunnisteita

Sarjassamme Ei ole ilmaista lounasta esittelemme nyt muutaman internetin ilmaispalvelun kummallisuuden.  Jotkut ovat niin sanoaksemme päälle käypää sorttia. Ilmeinen ansaintamalli perustuu siihen, että hakukonefirmassa myydään käyttäjätietoja mainostajien tarpeisiin.

Google haluaa kerätä tietoja käyttäjiensä selaushistoriasta entistä perusteellisemmin. Hakukoneyhtiö on jo yli puoli vuotta kerännyt käyttäjän selaushistoriaa ja liittänyt tiedot käyttäjätilin henkilötietoihin. Näin Google tietää nimelläsi, mitä netissä selaat. Myös tietosuojakäytäntöjä valottaviin tekstipätkiin ajettiin vaivihkaa muutokset, joita harva on huomannut.

Uudessa mallissa henkilötietoja yritetään yhdistellä Googlen omistaman nettimainosyhtiö DoubleClickin keräämiin evästetietoihin. Käyttäjäsopimuksen tekstin mukaan tämä tarkoittaa entistä tarkemmin käyttäjille sopivia parempia mainoksia. Voi olla niinkin.

Uusilla Googlen käyttäjillä asetus on oletuksena päällä.

Avira

Ilmainen nettikilpi Avira puolestaan jäi tabletillani kiinni siitä, että se yritti väkisin ladata ja asentaa Chrome-selaimeen Browser Safety -laajennuksen, jonka tosin Chrome itse paljastaa kysyessään lupaa moisen asennuksen käyttöönottoon. ”Poista Chromesta” taitaa olla viisas valinta – ainakin omassa tapauksessani.

Lopeta seuraaminen

Näin lopetat seurannan, jos se on jotenkin päälle joutunut:

Vanhat käyttäjät voivat tarkastaa asetustensa tilan käyttäjätilin asetuksista. Googlen seurannan saa kytkettyä samaisesta paikasta pois päältä. Asetus löytyy Toimintojen hallinta -kohdasta.

Asetus kytketään pois päältä klikkaamalla ruksi pois kohdasta ”sisällytä Chromen selaushistoria sekä käyttötiedot sivustoilta ja sovelluksista, joissa käytetään Googlen palveluita”. Tämän jälkeen Google ei enää ainakaan vähään aikaan tallenna selaushistoriaa tai käyttötietoja sivustoilta ja sovelluksista, jotka käyttävät Googlen palveluita.

Samalla kannattaa kytkeä pois päältä Yksilölliset mainokset -asetus.

Kertauksena vielä Googlen kyttäystoimintojen torppaaminen:

> oma tili
> henkilöset tiedot ja tietosuoja
> hallinnoi toimintaasi Googlessa
> toimintojen hallinta
> siirry tapahtumien hallintaan
> ”Sisällytä Chromen selaushistoria sekä käyttötiedot sivustoilta ja sovelluksista, joissa käytetään Googlen palveluita.” Tämä valikko ruksitaan pois, jos emme halua avataria itsestämme jonnekin tuntemattomille peilauskoneille.

Ultaäänitunnisteita

Mainostajien avuksi on tullut ultraääniteknologia, koska he eivät ole pystyneet tehokkaasti kohdentamaan mainoksia haluamalleen ryhmälle. Uusinta uutta on tv-mainos, johon syötetään äänitunniste, jota ihmisen korva ei kuule. Tunniste kuitenkin haistelee lähistöllä olevien puhelinten, läppärien tai tablettien mikrofoneja. Jos joku sovellus on tehnyt sopimuksen tv:n ultraäänitunnistetta käyttävän mainostajan kanssa, tapahtuu tunnistus, ja uusi koje alkaa ajaa samaa mainosta kuin televisio. Ei sen vakavampaa tällä kertaa.

Joistakin tiedoista poiketen HD-television 24-bittinen häviötön digitoisto 96 KHz:n näytteenottotaajuudella riittää jo alimpien ultraäänitaajuuksien toistamiseen. Tosin vasta näytteenottotaajuus 307 kHz riittää 120 kHz:iin nousevien taajuuksien toistoon, mutta siinä mennään jo foliohattuosastolle ja lepakoiden viestintätaajuuksille.

Reijo Holopainen

VIIMEISIN ARTIKKELI

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…

3 tapaa tehostaa sesongin markkinointia

22.11.2024 |

Tärkeimpiin sesonkeihin on hyvä valmistautua hyvissä ajoin. Ensimmäinen askel on päivittää markkinoinnin vuosikello. Merkitse vuosikelloon … LUE LISÄÄ…

Woocommerce ohje: Arvonlisäveron asettaminen tai muuttaminen

22.08.2024 |

Alv-prosentin muuttuessa tulee verokanta päivittää verkkokauppoihin. Tässä ohjeessa neuvon askel askeleelta, kuinka asetat tai vaihdat … LUE LISÄÄ…

WordPress-ohje: Opas verkkosivuston päivittämiseen ja hallintaan

23.07.2024 |

WordPress on helppokäyttöinen, monipuolinen ja tehokas julkaisujärjestelmä, joka tarjoaa kaiken tarvitsemasi verkkosivustosi luomiseen, hallintaan ja päivittämiseen. Toteutamme Sollertiksella … LUE LISÄÄ…