Muotia maailmalta: selaushistorian tallennusta, aggressiivisia latauksia, ultraäänitunnisteita

Sarjassamme Ei ole ilmaista lounasta esittelemme nyt muutaman internetin ilmaispalvelun kummallisuuden. Jotkut ovat niin sanoaksemme päälle käypää sorttia. Ilmeinen ansaintamalli perustuu siihen, että hakukonefirmassa myydään käyttäjätietoja mainostajien tarpeisiin.
Google haluaa kerätä tietoja käyttäjiensä selaushistoriasta entistä perusteellisemmin. Hakukoneyhtiö on jo yli puoli vuotta kerännyt käyttäjän selaushistoriaa ja liittänyt tiedot käyttäjätilin henkilötietoihin. Näin Google tietää nimelläsi, mitä netissä selaat. Myös tietosuojakäytäntöjä valottaviin tekstipätkiin ajettiin vaivihkaa muutokset, joita harva on huomannut.
Uudessa mallissa henkilötietoja yritetään yhdistellä Googlen omistaman nettimainosyhtiö DoubleClickin keräämiin evästetietoihin. Käyttäjäsopimuksen tekstin mukaan tämä tarkoittaa entistä tarkemmin käyttäjille sopivia parempia mainoksia. Voi olla niinkin.
Uusilla Googlen käyttäjillä asetus on oletuksena päällä.
Avira
Ilmainen nettikilpi Avira puolestaan jäi tabletillani kiinni siitä, että se yritti väkisin ladata ja asentaa Chrome-selaimeen Browser Safety -laajennuksen, jonka tosin Chrome itse paljastaa kysyessään lupaa moisen asennuksen käyttöönottoon. ”Poista Chromesta” taitaa olla viisas valinta – ainakin omassa tapauksessani.
Lopeta seuraaminen
Näin lopetat seurannan, jos se on jotenkin päälle joutunut:
Vanhat käyttäjät voivat tarkastaa asetustensa tilan käyttäjätilin asetuksista. Googlen seurannan saa kytkettyä samaisesta paikasta pois päältä. Asetus löytyy Toimintojen hallinta -kohdasta.
Asetus kytketään pois päältä klikkaamalla ruksi pois kohdasta ”sisällytä Chromen selaushistoria sekä käyttötiedot sivustoilta ja sovelluksista, joissa käytetään Googlen palveluita”. Tämän jälkeen Google ei enää ainakaan vähään aikaan tallenna selaushistoriaa tai käyttötietoja sivustoilta ja sovelluksista, jotka käyttävät Googlen palveluita.
Samalla kannattaa kytkeä pois päältä Yksilölliset mainokset -asetus.
Kertauksena vielä Googlen kyttäystoimintojen torppaaminen:
> oma tili
> henkilöset tiedot ja tietosuoja
> hallinnoi toimintaasi Googlessa
> toimintojen hallinta
> siirry tapahtumien hallintaan
> ”Sisällytä Chromen selaushistoria sekä käyttötiedot sivustoilta ja sovelluksista, joissa käytetään Googlen palveluita.” Tämä valikko ruksitaan pois, jos emme halua avataria itsestämme jonnekin tuntemattomille peilauskoneille.
Ultaäänitunnisteita
Mainostajien avuksi on tullut ultraääniteknologia, koska he eivät ole pystyneet tehokkaasti kohdentamaan mainoksia haluamalleen ryhmälle. Uusinta uutta on tv-mainos, johon syötetään äänitunniste, jota ihmisen korva ei kuule. Tunniste kuitenkin haistelee lähistöllä olevien puhelinten, läppärien tai tablettien mikrofoneja. Jos joku sovellus on tehnyt sopimuksen tv:n ultraäänitunnistetta käyttävän mainostajan kanssa, tapahtuu tunnistus, ja uusi koje alkaa ajaa samaa mainosta kuin televisio. Ei sen vakavampaa tällä kertaa.
Joistakin tiedoista poiketen HD-television 24-bittinen häviötön digitoisto 96 KHz:n näytteenottotaajuudella riittää jo alimpien ultraäänitaajuuksien toistamiseen. Tosin vasta näytteenottotaajuus 307 kHz riittää 120 kHz:iin nousevien taajuuksien toistoon, mutta siinä mennään jo foliohattuosastolle ja lepakoiden viestintätaajuuksille.
