Älytelevisioiden maailmassa tietosuoja ei paljon paina

Vain valppaus voi suojata käyttäjää tietojen kalastelulta, kun kotiin hankitaan vuorovaikutteisia älyominaisuuksia sisältäviä luksustelevisioita.
Yhdysvalloissa suosittu Vizio-televisioyhtiö on jäänyt kiinni katsojien vakoilusta. Yhdysvaltojen kauppakomissio FTC syyttää yhtiötä television käyttäjien yksityiskohtaisesta seuraamisesta näiden tietämättä. Teko jatkui vuoden 2014 helmikuusta vuoden 2017 alkuun.
Vizion tv-malleissa toimii vuorovaikutteinen Smart Interactivity -sovellus, joka valmistajan mukaan esimerkiksi suosittelee katsojille heitä kiinnostavia ohjelmia. Esimerkiksi. Mitä muuta katselulaitteen älykäs vuorovaikutteisuus tekee? Se katselee kahteen suuntaan.
Smart Interactivity -televisiot keräsivät kolme vuotta sekunti sekunnilta tietoa televisioilla katsotuista ohjelmista vertailemalla näytön pikseleitä ohjelmatietokantaan. Toiminnon avulla pystyi tarkkaan seuraamaan miljoonista ja miljoonista televisioista, mitä ohjelmia, mainoksia, elokuvia tai muuta elävää kuvaa niistä milloinkin katsottiin. Vizio kalasteli dataa tv-kanavilta, mutta myös tallennusbokseista, dvd-soitimista ja käytetyistä verkkopalveluista.
Ainakin silloin kun tietokantaan kootaan käyttäjien profiileja, tarvitaan lain mukaan rekisteriselostus, josta ilmenee muun muassa, missä henkilötietoja säilytetään, miten omat tietonsa voi tarkistaa ja miten henkilötietorekisterissä olevat tiedot hävitetään. Tätä ei ole yksikään television älykkään interaktiivisuuden kehittäjä kertonut. Samsungin älytelevision käyttöohjeesta tosin löytyy erikoisuus: ohje kehottaa varomaan puheita television ollessa kuulolla, sillä puheita lähetetään kolmansille osapuolille. Television käyttäjä näkee aina pienestä mikrofoni-ikonista, kun televisio tallentaa. Käyttäjä voi ohjeita seuraamalla estää tele- ja puhetallennustoiminnot.
Rehellisyys maan perii, Samsung ajattelee. Yhtiön vahva mies vara-CEO Lee Jae-yong on tätä kirjoitettaessa tutkintovankeudessa väärinkäytöksistä, muun muassa korruptiosta epäiltynä.
LG Smart ad puolestaan analysoi käyttäjänsä suosikkiohjelmia, verkkokäyttäytymistä, hakusanoja ja muuta kohderyhmien määrittelyn kannalta olennaista infoa. Tekniikkablogi DoctorBeetiin mukaan LG Smart ad kuitenkin nuuskii myös muut massamuistit, joita se pääsee lukemaan ja postittaa löydökset jonnekin. LG katsoo, että television tietojenkeruusta kerrotaan laitteen käyttöehdoissa. Hyväksymällä ehdot käyttäjä hyväksyy myös tietojen keräämisen.
Älytelevision keräämät tiedot katselutottumuksista pystytään yhdistämään nettiliittymien ip-osoitteiden avulla televisioiden omistajiin ja heidän katuosoitteisiinsa. Television ostossa myyntiliikkeen tietokantaan jää tarkka informaatio takuuehtojen ja uuden etävikadiagnostiikan takia. Tietokanta on valmistajan käytössä. Vizio ei pyytänyt tietojenkeruuseen lupaa asiakkailtaan tai laatinut selostusta, vaikka Yhdysvaltojen kauppakomission mukaan se myi tietoja asiakkaidensa tv-katselusta eteenpäin mainostajille ja muille kumppaneille. Alkeellisinkin lupa puuttui.
