ActiveCampaignilla onnistut sähköpostimarkkinoinnissa

Tuntuuko sähköpostimarkkinointi työläältä? Tässä blogitekstissä esittelen sinulle helpon sähköpostimarkkinointityökalun: ActiveCampaignin. Kyseessä on verkkoselaimella toimiva monitahoinen työkalu, joka taipuu erittäin hyvin uutiskirjeiden lähettämiseen. Tämän lisäksi ohjelman uumenissa on paljon ominaisuuksia, joita kokeneemmat käyttäjät voivat hyödyntää – esimerkiksi sähköpostiautomaation luominen. Tässä blogitekstissä ei kuitenkaan uppouduta automaatioon, vaan käydään läpi ActiveCampaignin perusominaisuuksia ja mitä uuden käyttäjän on hyvä tietää ohjelmasta, kun tarkoituksena on oppia uutiskirjeen lähettäminen.

Mitä hyötyä ActiveCampaignista sitten on yrittäjälle ja onko se oikeasti niin yksinkertainen ohjelma? Jos haluat lähettää asiakkaille ammattimaisia uutiskirjeitä, joissa visuaalinen ulkoasu ja tekniset ominaisuudet on otettu huomioon, ActiveCampaign on sinulle oikea sähköpostimarkkinointiohjelma. Yksinkertaisuus ja helppous on toki käyttäjäkohtaista – uskon, että tämän blogitekstin jälkeen saat jo hyvät alkeet ohjelman käyttöön. Jos verrataan muihin sähköpostimarkkinointiohjelmiin, kuten MailChimpiin ja HubSpotiin, on ActiveCampaign näihin kilpailijoihin verrattuna monipuolinen, edullinen ja helppokäyttöinen ohjelma.

Henkilökohtaista sähköpostimarkkinointia yrityksen omalla brändi-ilmeellä

Uutiskirjeen lähettäminen lähtee ajatuksesta, mille kohderyhmälle, eli kenelle, uutiskirje halutaan lähettää. Seuraavaksi herää kysymys, millä sisällöllä haluttu kohderyhmä tavoitetaan. Kun ajatus on kypsynyt, ota esiin Word tai jokin muu vastaava tekstinkäsittelyohjelma ja kirjoita ajankohtaiset uutiskirjeen aiheet ylös. Tavoittaako kirjoittamasi sisällöt kohderyhmän? Kenelle haluat kirjoittaa uutiskirjeitä? Mikään ei ole niin epärelevanttia kuin epäolennainen sisältö väärälle kohderyhmälle.

Jotta tavoitat oikean kohderyhmän, mieti mitä kautta saat lämpimiä liidejä – voit esimerkiksi luoda verkkosivuillesi lomakkeen ActiveCampaignin avulla, jossa tarjoat alennusta uusille uutiskirjeen tilaajille. Tai voit pyytää markkinointilupaa paperisella tai sähköisellä lomakkeella, kun uusi asiakas täyttää ensimmäistä kertaa tietonsa ja usein myös sähköpostiosoitteensa yrityksesi asiakasrekisteriin.

Miten sisällön siirtäminen ActiveCampaigniin sitten onnistuu? Uutiskirjeen kokoaminen ActiveCampaignissa perustuu perinteiseen raahausmenetelmään. Käytännössä saat raahattua hiirellä kaikki tarvittavat elementit uutiskirjeeseen: halusitpa uutiskirjeeseen logon, kuvia, tekstiä tai vaikkapa videon, saat raahattua jokaisen niistä yhdellä hiiren vedolla. Sinun tehtäväsi on ainoastaan ladata kuvat ja videot mediakirjastoon, jonka kautta saat ladattua ne kätevästi suoraan valitsemaasi elementtilohkoon. Jos uutiskirjeen luominen tyhjästä tuntuu vaikealta, voit aina valita ActiveCampaignin valmiista uutiskirjepohjista, joihin vaihdat vain oman yrityksesi värit, kuvat ja tekstit.

ActiveCampaigniin saa ladattua asiakaslistoja, eli sähköpostilistoja, manuaalisesti tai automaattisesti. Manuaalinen toteutus onnistuu niin, että kopioit ja liität yksittäisen sähköpostin kerrallaan. Automaattisen asiakaslistan lisäämiseen suosittelen .CSV-tiedostoa, jonka saa luotua Excelillä. Käytännössä siis tarvitset asiakaslistan, jonka lataat ActiveCampaigniin.

Kun asiakaslista on ladattu ActiveCampaigniin ja sisällöt on valmiina, voit lähettää uutiskirjeen joko heti tai ajastaa sen lähtemään myöhemmin. Lähetystä varten tarvitset yrityksen perustiedot, kenen sähköpostiosoite halutaan uutiskirjeeseen, kenelle ohjataan vastaussähköpostit ja millä otsikoilla uutiskirje lähtee.

Volá! Ensimmäinen uutiskirjeesi on valmis. Jos edellä mainitut vaiheet kuulosti enemmän heprealta kuin suomen kieleltä, voit toki aina pyytää apua myös meiltä. Ratkomme uutiskirjepulmia päivittäin.

ActiveCampaign taipuu hyvin aloittelijoille ja myös jo kokeneemmille sähköpostimarkkinoijille.

ActiveCampaignin plussat ja miinukset

Ehdottomasti isoin plussa ActiveCampaignissa on sen edullinen kuukausihinta. Ohjelman saa käyttöön alle 9 eurolla kuussa, mikä ei ole iso summa siihen nähden, että muita kustannuksia ohjelmasta ei tule. Uutiskirjeisiin ei esimerkiksi laiteta mainostusrahaa, kuten Google- tai Facebook-mainontaan. Isoin työ uutiskirjeen tekemisessä on sen luominen ja asiakaslistan kokoaminen.

ActiveCampaignin etu on myös sen helppo käyttöönotto ja alun ihmettelyn jälkeen yksinkertaiset päävalikot. Kun kerran pääsee ohjelmaan sisälle, uskallan väittää, että sen muistaa myös myöhemmin. ActiveCampaignia on kuvailtu helppokäyttöisemmäksi työkaluksi kuin MailChimpia. ActiveCampaignissa on myös paljon samoja automaatio-ominaisuuksia kuin HubSpotissa, mutta hinnan puolesta voitto kääntyy ActiveCampaignin puolelle.

Jos mietitään ActiveCampaignin miinuksia, ohjelman useat alavalikot saattavat aluksi hämmentää käyttäjää. ActiveCampaign on laaja työkalu muun muassa automaatio-ominaisuuden puolesta, ja se on selkeästi tehty palvelemaan myös jo edistyneempiä markkinoijia. Jos alkuun malttaa pysyä päävalikoissa, ohjelman käyttö on simppeliä. Suosittelen keskittymään päävalikossa Kampanjat-, Listat ja Raportit-kohtaan. Kampanjoista luot uudet uutiskirjeet, Listoista katsot aiemmat ja nykyiset asiakaslistat ja Raportit-kohdasta näet, kuinka moni uutiskirjeen avaa ja kuinka moni klikkaa verkkosivulinkkejä.

Katso alta webinaaritallenne sähköpostimarkkinoinnista ActiveCampaignilla.

VIIMEISIN ARTIKKELI

ActiveCampaignilla onnistut sähköpostimarkkinoinnissa

8.12.2022 |

Tuntuuko sähköpostimarkkinointi työläältä? Tässä blogitekstissä esittelen sinulle helpon … LUE LISÄÄ…

Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

8.12.2022 |

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2022 + webinaaritallenne

8.12.2022 |

Vuosi 2022 on vaihtunut vauhdilla somemaailmassa. Uuden vuoden … LUE LISÄÄ…

Hyödynnä Facebook-pikseliä somemarkkinoinnissa

8.12.2022 |

Oletko kuullut Facebook-pikselistä, mutta oma aika ei ole … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijan arkea Sollertiksella

8.12.2022 |

Esittely itsestäni  Olen Anna ja opiskelen muotoilualaa neljättä ja viimeistä vuotta. Olin hakemassa harjoittelupaikkaa ja … LUE LISÄÄ…

Yoast SEO -lisäosa hakukone­optimoinnin suunnan­näyttäjä

8.12.2022 |

Hakukoneoptimointi pyörii monien huulilla – mitä se tarkoittaa, … LUE LISÄÄ…

Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?

8.12.2022 |

Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota … LUE LISÄÄ…