Cities: Skylines kaupunginrakennusta parhaimmillaan

Cities: Skylines on suomalaisen Colossal Orderin kehittämä ja ruotsalaisen Paradox Interactiven julkaisema tietokonepeli, jonka ideana on rakentaa ja ylläpitää kaupunkia. Tietokonepeli julkaistiin 10. maaliskuuta 2015, ja se oli julkaisuviikollaan Steamin myydyin peli.
Cities: Skylines on saanut tunnustusta myös Pelaaja-lehdeltä, joka valitsi sen vuoden 2015 kotimaiseksi videopeliksi. Peliä on luonnehdittu SimCityksi, joka ei koskaan tullut. Lisäosina peliin julkaistiin syyskuussa 2015 After Dark ja helmikuussa 2016 Snowfall.
Kaupunkielämää
Välinpitämätön pormestari ja kaupungin tuho? Vai aktiivinen pormestari ja uuden metropolin nousu? Kaupungin kohtalo on pelaajan käsissä.
Cities: Skylines on realistinen peli kaupunkielämästä. Pelaaja toimii pormestarina, joka rakennuttaa ja ylläpitää kaupunkiaan. Kaupunkia laajennettaessa pitää ottaa jatkuvasti paljon asioita huomioon, sillä pelaajan tulee järjestää toimiva julkinen logistiikkaverkosto ja moottoritiet mutta pitää samaan aikaan melusaaste alhaisena lapsiperheiden asuinpaikoissa, mikäli haluaa pitää perheet tyytyväisinä. Tyytymättömät asukkaat voivat muuttaa pois kaupungista.
Alussa on vain tyhjyys
Peli alkaa autiosta kartasta. Pikkuhiljaa ilmestyy muutama tie, sähkötolppia ja viemäriverkosto. Kun kaupungin pohja on valmis, alkaa asuin-, teollisuus-, kauppa- ja toimistoalueiden rakentaminen ja asukkaita muuttaa heitä varten rakennetuille alueille.
Mutta mitäs nyt? Työntekijät yrittävät päästä töihin ja töistä kotiin, mutta seisovat ruuhkassa teillä. Roskia ei ole voitu kerätä päiviin, koska myös roskakuskit ovat jumissa samaisessa ruuhkassa. Roskien keräämisestä ei olisikaan hyötyä, sillä kaatopaikat ovat täynnä. Kaupungin laidalla oleva työpaikka näyttäisi olevan tulessa, mutta missä on palokunta?
Toimivan kaupungin perusteet
Kaupunki tarvitsee kolme perusosaa toimiakseen: tiet, kaavoitetut alueet ja palvelut. Pelaaja ei ole suunnitellut yllä kuvatussa tilanteessa strategiaansa loppuun asti, sillä järkevästi suunniteltu julkinen liikenne kuljettaa työntekijät työpaikoilleen. Tällä tavoin vähennetään yksityisautoilun ruuhkia ja edistetään ambulanssien, paloautojen, poliisien ja roskakuskien pääsemistä töihinsä.
Peli vaatii aluksi perehtymistä, mutta pelin jatkuessa pelaaja oppii pormestarina järjestämään asiat ja hallinnoimaan kaupunkiaan. Kaupungin vaatimukset kasvavat sen laajentuessa, koska isossa kaupungissa tarvitaan paljon julkisia palveluita, työpaikkoja ja kouluja.
Pelin sujuvuudelle on tärkeää suunnitella heti aluksi toimiva liikenneinfrastruktuuri ruuhkien välttämiseksi ja sujuvan liikenteen takaamiseksi.
Kaupungin turvallisuuteen voi vaikuttaa diktaattorin tavoin kieltämällä esimerkiksi tupakoinnin ja rakennuttamalla kaupunkiin poliisilaitoksia ja palokuntia. Jos rahat loppuvat kesken, voi pelaaja ottaa lainan ja jatkaa kaupunkinsa laajentamista tai päästää itsensä helpolla käyttämällä loputtomat varat antavaa modia.
Pormestarina oleminen on ajoittain hankalaa ja vaatii keskittymistä koko kaupungin suunnittelemiseen, mutta samalla myös niin tyydyttävää. On mahtavaa nähdä, miten itse luotu kaupunki kasvaa ja elää.
Chirpy
Twitteriä matkiva Chirpy-lintu on herättänyt sekä hilpeyttä että ristiriitaisia ajatuksia pelaajien keskuudessa. Kaupungin asukkaat twiittailevat hashtagien kera jatkuvasti toiveistaan ja huolenaiheistaan Chirpyn kautta; joukkoon mahtuu myös asukkaiden kertomia vitsejä oikeiden huolenaiheiden sekaan.
Modien määrää
Kiinnostaisiko erilainen väripaletti, uudet rakennukset tai kenties selkeämpi julkisen liikenteen järjestely? Tervetuloa Steam Workshopiin.
Pelaajat ovat kokeneet modituen positiivisena ominaisuutena, koska se mahdollistaa pelaajayhteisön luoman sisällön lataamisen peliin.
Pelissä on valmiiksi muutama modi, mutta jos haluaa niitä lisää, on suunnattava kohti Workshopia. Pian julkaisun jälkeen peli sai laajan modausyhteisön, joka teki kuukaudessa yli 20 000 modausta, ja modeja tulee jatkuvasti lisää Workshopin kautta.
Modien lisäksi editori mahdollistaa sen, että pelaaja voi luoda olemassa olevasta sisällöstä omia versioitaan. Esimerkiksi jos kaupungissa on tyhjillään olevaa tilaa, johon pelaaja ei ole rakennuttamassa rakennuksia, voi hän käydä editorissa muokkaamassa alueesta vaikka puiston.
Editorilla pelaaja voi muokata ja luoda rakennuksia, risteyksiä ja vaikka kokonaisia kenttiä. Useat tunnetut kaupungit löytyvät jo valmiina pohjina Workshopista.
Editorin ja Workshopin lisäksi pelaajan apuna on useita valikoita, jotka helpottavat pormestarina toimimista. Valikoista pelaaja saa tietoa kaupungin tilanteen lisäksi myös siitä, mikä on pielessä, missä ongelma on ja mitkä asiat toimivat hyvin.
Cities: Skylines on hienoa työtä suomalaiselta 13 hengen kehitystiimiltä, joka onnistui luomaan menestyksekkään pelin pienellä budjetilla. Se on jokaisen kaupunkirakennuspeleistä pitävän pelaajan pakkohankinta.
Woah! is this Norway or Cities: Skylines? This masterpiece is presented by 95hali74 from Reddit. pic.twitter.com/UswVpwDN5k
— Cities Skylines (@Cities_PDX) April 10, 2016
Chapper_82 calls it a Shopping and Entertainment District. We simply call it jaw-droppingly gorgeous! pic.twitter.com/jAplZAPXwm
— Cities Skylines (@Cities_PDX) January 13, 2016
Roads are under construction in this Seattle replica by Roadman20 over at @Simtropolis!https://t.co/57mZyCYeZe pic.twitter.com/187aSzMdZn
— Cities Skylines (@Cities_PDX) December 30, 2015
Simply breathtaking. All credit to Cosakita – https://t.co/dLgFXbMY1T pic.twitter.com/MWPj8rDP2g
— Cities Skylines (@Cities_PDX) October 8, 2015