Digitaalisen markkinoinnin termit selitettynä

A/B testaus
Testiä käytetään selvittämään parasta vaihtoehtoa mainoksen sisällöstä, kohderyhmästä tai näyttökerroista. A/B testissä mainoksesta tehdään kaksi versiota, jotka eroavat toisistaan vain yhdessä asiassa. Esimerkiksi, kahdessa mainoksessa on sama kohderyhmä, sama mainosteksti, sama budjetti ja näyttökerrat mutta kuva on eri. Pyörittämällä näitä kahta mainosta samaan aikaan voidaan selvittää, kumpi kuva on ollut tehokkaampi.
Avainsanatutkimus, avainsanakartoitus
Avainsanatutkimuksessa katsotaan, miten monta kertaa jotakin tiettyä hakusanaa on haettu esimerkiksi viimeisen kuukauden aikana. Tarkoituksena on löytää verkkosivuun sopivia hakusanoja, joita on haettu paljon mutta joista ei toisaalta ole paljon kilpailua. Mitä enemmän jotakin hakusanaa on haettu ja mitä vähemmän kilpailtu se on, sitä todennäköisemmin saat verkkosivusi korkealle hakutuloksissa.
B2B, B2C, B2G
B2B= Business to Business. Yritys joka myy tuotteitaan/palveluitaan toisille yrityksille.
B2C= Business to Consumer. Yritys joka myy tuotteitaan/palveluitaan suoraan kuluttajille.
B2G= Yritys joka myy tuotteitaan valtiolle tai kunnalle.
Cookie eli eväste tai pikseli (Facebookissa)
Eväste on lyhyt pätkä koodia, jonka verkkosivu lähettää vierailijan tietokoneelle. Koodi kerää tietoa vierailijasta, joka mahdollistaa mm. uudelleenmarkkinoinnin verkkosivuilla vierailleille. Nykyään lähes kaikki verkkosivut käyttävät evästeitä.
CPA, CPC, CTR
CPA= Cost Per Action on automaattinen hintatarjousstrategia, jossa Google optimoi tarjouksesi niin että mahdollisimman moni mainoksesi nähnyt ihminen konvertoi eli joko ottaa sinuun yhteyttä tai ostaa jotakin
CTR= Click Through Rate, eli kuinka iso osa mainoksen nähneistä on myös klikannut sitä
CPC= Cost Per Click, eli mainostamisesta maksaminen perustuu siihen, kuinka moni on klikannut mainosta
Digitaalinen markkinointi
viittaa kaikkiin verkossa tapahtuviin markkinointitoimiin. Mainostaminen verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja hakusanoilla ovat tyypillisimpiä digitaalisen markkinoinnin osa-alueita. Myös toimivat verkkosivut ja hakukoneoptimointi ovat digitaalista markkinointia.
Facebook Watch
toimii samalla periaatteella kuin IGTV. (k.s. IGTV myöhemmin tässä listassa)
Google Ads ja Analytics
Google Adsilla tehdään mainoskampanjoita useille nettisivuille sekä Googlen hakutuloksiin. Analyticsin avulla voi seurata mm. ketkä vierailevat nettisivuillasi ja kuinka kauan he ovat viipyneet siellä.
Hakukone
Hakukoneella etsitään tietoa internetistä, mm. Google ja Bing ovat hakukoneita.
Hakukoneoptimointi, SEO
tulee sanoista Search Engine Optimizing. Nettisivut optimoidaan hakukoneystävällisiksi, eli pyritään saamaan omat nettisivut mahdollisimman korkealle hakutuloksissa.
Hostingpalvelu/nettihotelli/webhotelli
Nettihotelli tarjoaa kiintolevytilaa asiakkaan verkkosivuja ja muita verkkopalveluita varten.
IGTV
Instagramin ominaisuus, johon voi ladata videoita ja katsoa muiden tekemiä videoita. Erotuksena Tarinoihin ja tavalliseen Instagram julkaisuun IGTV:een voi ladata pitempiä videoita.
Jälkimarkkinointi
tarkoittaa markkinointia asiakkaalle, joka on jo ostanut yrityksen tuotteita/palveluita. Tarkoituksena on varmistaa, että asiakas on tyytyväinen ja saada asiakas tekemään osto(ja) yrityksestä jatkossakin.
Konversio
Arvokas tapahtuma verkkosivuillasi, esimerkiksi tuotteen osto tai yhteydenotto yritykseen.
Liidi
Potentiaalinen asiakas.
Liidigenerointi
Liidigenerointi tarkoittaa potentiaalista asiakkaiden houkuttelua. K.s Ostosuppilo.
Ostosuppilo/myyntitunneli/sales funnel
Ostosuppilo kuvaa asiakkaan ”matkaa” yrityksen asiakkaaksi nimensä mukaisesti suppilon muotoisella kuvalla. Suppilon yläosa kuvaa kaikkia mahdollisia asiakkaita, jotka tulisi houkutella osaksi ostosuppiloa liideiksi (k.s Liidi). Suppilon alaosa, eli kapein kohta kuvaa asiakasta, joka on saatu yrityksen asiakkaaksi, jolloin jälkimarkkinoinnilla ja asiakaspalvelulla tulisi pitää asiakas jatkossakin asiakkaana.
Remarketing
eli uudelleenmarkkinointi tarkoittaa mainosten esittämistä asiakkaille, jotka ovat jo käyneet verkkosivuillasi, mutta eivät ole ostaneet tai ottaneet yhteyttä.
Snapchat
Etenkin nuorten suosima pikaviestisovellus, jossa viestit tuhoutuvat automaattisesti, kun vastaanottaja on ne katsonut/lukenut. Tarina/Stories -ominaisuus on tullut alun perin Snapchatista
SOME eli sosiaalinen media
tarkoittaa kaikille avointa mediaa missä ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa. Mm. Facebook, Instagram, Twitter ja LinkedIn ovat tämän määritelmän mukaan sosiaalista mediaa, mutta jotkut laskevat myös esim. WhatsAppin ja Telegrammin sosiaaliseksi mediaksi.
SSL
Secure Sockets Layer on salausprotokolla ja yksi tavallisimmista tavoista suojata tietoliikenne. SSL:llä suojataan internet -sovellusten tietoliikenne IP-verkkojen yli. Uusi nimi salausprotokollalle on TLS eli Transport Layer Security.
Tarinat/Stories (Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp)
Julkaisu joka häviää 24 tunnin jälkeen. Julkaisun tekijä voi kuitenkin halutessaan lisätä julkaisun tämän jälkeen esim. ”kohokohtiin” Instagramissa.
