Asiakastarina:
Kuopion Vesi

Brändi-ilmeen toteutus Kuopion Veden verkkosivuille

Kuopion Veden verkkosivut avoinna tabletissa ja läppärissä

Verkkosivut ovat asiakasviestintämme pääkanava, joten sivujen toimivuus kaikissa olosuhteissa on meille erittäin tärkeää, kertoo laatupäällikkö Kirsi Tähti Kuopion Vedeltä. Verkkosivut Kuopion Vedelle on toteutettu Sollertiksen toimesta.

– Olemme olleet uusiin verkkosivuihimme tyytyväisiä, Tähti toteaa.

Verkkosivujemme tarjouskilpailuun osallistui toimijoita laajemminkin Suomesta.

– Sollertis valikoitui kumppaniksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksensa perusteella.  Sopimuskumppanimme viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa ovat usein olleet paikallisia toimijoita Kuopiosta tai Siilinjärveltä, mutta tarjouskilpailuissa tarjoajia on ollut myös alueen ulkopuolelta.

Brändi-ilmeen toteutus Sollertiksella tapahtui valmiin brändikonseptin pohjalta. Ajoitus osui nappiin, sillä Kuopion Vesi -yhtiön status muuttui kaupungin vesilaitoksesta alueelliseksi toimijaksi.

– Toimimme sivut hankittaessa vielä Kuopion kaupungin omistamana liikelaitoksena. Kuopion ja Siilinjärven kuntien vesihuoltolaitostoiminnat yhdistyivät vuoden 2020 alusta ja Kuopion Vesi Oy aloitti toimintansa kuntien omistamana osakeyhtiönä.

Tähti lisää, että aiemmat Kuopion Vesi Liikelaitoksen verkkosivut jäivät käyttöön yhtiön verkkosivuina, mutta niiden sisältöjä täydennettiin ja ilme uudistettiin vuonna 2020 samassa yhteydessä, kun yhtiölle suunniteltiin yritysilme.

Brändi-ilmeen suunnittelusta vastasi toinen mainostoimisto. Toteutus puolestaan hoidettiin Sollertiksella.

– Yritysilmeen toteutuksesta verkkosivuille vastasi Sollertis, jonka kanssa meillä on ollut aiempien verkkosivujen valmistumisesta saakka voimassa oleva sopimus verkkosivujen julkaisualustan ylläpidon tuesta.

Uusilla verkkosivuilla erottuu häiriötiedotteiden modal-näkymä, ja etusivun valikossa kustomoinnit, kuten pulssi-animaatio. Nämä on tehty Sollertiksen toimesta.

Hyvät ja luotettavat sopimuskumppanit ovat meille kaikissa ostopalveluissamme erittäin tärkeitä toimintamme erityisluonteesta johtuen.

Kirsi Tähti, Kuopion Veden laatupäällikkö

Sollertis toteutti Kuopion Veden verkkosivut

Verkkosivujen pulssi sykkii tarvittaessa  

Pulssi-toiminto erottuu sivuilla hyvin, sillä se ”sykkii” vain silloin, kun tarjolla on tietoa aktiivisista häiriötilanteista. Pulssi-toiminnan idea tuli yritysilmeen suunnittelun yhteydessä mainostoimistolta ja sen toteutuksesta vastasi Sollertis alihankkijoineen. 

 – Toiminnan toteutus vastasi hyvin suunnitteluvaiheen tavoitetta. Pulssi-toiminnalla haluttiin näkyvyyttä vesihuollon häiriötilanteissa, joissa asiakkaiden tiedontarve on yleensä suuri. On tärkeää, että tilannetieto löytyy näissä tilanteissa verkkosivuiltamme helposti ja nopeasti, Tähti painottaa.

Sivujen rooli viestinnässä korostuu, koska vesihuolto on välttämättömyyspalvelu, jonka on toimittava aina.

– Hyvät ja luotettavat sopimuskumppanit ovat meille kaikissa ostopalveluissamme erittäin tärkeitä toimintamme erityisluonteesta johtuen. Sama pätee myös viestinnän hankintoihin.

Tähden mukaan yhtiön hankinnoissa kohdellaan tarjoajia aina tasapuolisesti ja syrjimättä ketään.

– Hankintojamme ohjaa erityisalojen hankintalaki sekä yhtiön hankintaohje, Tähti toteaa.

Diginaiset, hyvä tuki  

Joanna & Janita

Sollertiksen diginaiset ovat kouluttaneet myös Kuopion Veden henkilöstöä someworkshopin merkeissä.

– Somekanavista meillä on käytössä Facebook ja Instagram. Facebook on tärkeä erityisesti häiriötilanneviestinnän kanavana sekä verkkosivuja täydentävänä asiakasviestinnän kanavana laajempaa asiasisältöä sisältävässä tiedottamisessa. Instagram on puolestaan arkiviestintää täydentävä kuvallinen kanava, jolla tuomme vesihuollon arkipäivää esille ja kerromme vedestä ja vesihuollosta.   

– Kävimme diginaisten somekoulutuksessa läpi räätälöidysti meidän käytössämme olevien somekanavien, Facebook ja Instagram -asioita, erityisesti niiltä osin kuin juuri siihen hetkeen kaipasimme tukea ja ulkopuolista näkemystä.

Tähti lisää, että koulutus vastasi hyvin tarpeeseen: sille asetetut tavoitteet täyttyivät.

– Myös diginaisten ilmaiset webinaarit ovat olleet hyvä lisä someosaamisen vahvistamiseen ja tuttujenkin asioiden kertaamiseen.

– Olemme osallistuneet niihin mahdollisuuksien mukaan. Myös oman somekoulutuksen idea heräsi juurikin tällaisesta ilmaiswebinaarista, Tähti sanoo.

Myös WordPress-ylläpito sisältyy Kuopion Veden ja Sollertiksen yhteistyöhön.

– Päivittäiset ylläpitotehtävät hoidamme sivustollamme itse. Halusimme kuitenkin, että meillä on käytettävissämme verkkosivujen julkaisualustan käyttöön riittävästi tukea myös sivujen julkaisun jälkeen.

Tähti arvioi, että on vain hyvä, että Kuopion Vedellä on tukipalvelun kautta käytettävissä erityisosaamista alustan päivityksiin ja ominaisuuksien muutoksiin sekä mahdollisiin ongelmatilanteisiin.

– Näin voimme itse keskittyä enemmän vesihuoltoa koskevan asiasisällön tuotantoon, Tähti linjaa lopuksi.

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä Sollertiksen kanssa? Jätä viesti!