Asiakastarina:
Tietoisuusakatemia

Amatööristä markkinoinnin mestariksi

Johanna Remes-Koponen on opettanut parikymmentä vuotta joogaa. Hän on ajanut asuntoautolla perheensä kanssa Suomesta Skotlannin kautta Espanjaan ja takaisin Skotlantiin. Asuntoautoelämän myötä Johanna on siirtynyt tekemään kaikki työnsä netin kautta verkkokurssien ja valmennusten muodossa.

Ajastus mentorista

”Luin erään lehtijutun, jossa eräs nainen kertoi saaneensa yrittäjänä hyötyä mentorista. Hänen mentorinsa on toinen yrittäjä, joka on auttanut naista jo pitemmän aikaa. Luettuani jutun laitoin naisyrittäjien ryhmään viestiä, että tarvitsisin mentorin markkinointiasioihin. Olen tosi hyvä joogaopettaja ja tosi hyvä valmentaja, mutta minulle markkinointi ja itsensä tuominen esille ovat asioita, joihin kaipasin apua”, Johanna kertoo.

Pitkään joogaopettajana toiminut Johanna oli tähän mennessä löytänyt uudet asiakkaansa olemassa olevien asiakkaidensa avustuksella. Suositukset ja mainostus kulkivat Johannan joogaoppilaalta toiselle, kunnes nettiin siirtyminen tuli ajankohtaiseksi. ”Olen päässyt siinä tosi helpolla, mutta kun netissä se ei toimi samalla tavalla. Netissä on tosi paljon vaikeampi saada asiakaskuntaa kuin livenä. Joanna Niininen laittoi minulle viestiä, että jos opettaisin hänelle joogaa ja hän opettaisi minulle markkinointijuttuja”, Johanna kertoo yhteistyön alusta.

Voin lämpimästi suositella valmennusta. Olen suositellutkin yrittäjätuttaville, että jos vaan on mahdollista, kannattaa ottaa mentori.


Johanna Remes-Koponen

Vauhtia markkinointiin

Johanna oli aiemmin tehnyt yksin ison työn rakentaessaan omia verkkosivujaan – täysin ilman aiempia pohjatietoja. ”Siinäkin olisi auttanut, kun joku olisi ollut joku jolle soittaa, että näytähän miten tämän toimii. Käytin tuntikausia sellaisiin asioihin, joihin osaavalta menee ehkä kolme minuuttia”, Johanna pohtii.

Markkinointiasioita sen sijaan Johannan ei ole tarvinnut pohtia yksin. Diginaisten Joanna laittoi tuulemaan, ja Johanna on oppinut paljon.

”Yhdellä kerralla katsoimme esimerkiksi Active Campaignia ja sen käyttöä. En olisi jaksanut sitä yksin opiskella. Kun yritin katsoa sitä, ajattelin, että en ikinä tajua tätä. Olisin yksin saman tien hylännyt sen. Kun Joanna neuvoi sen minulle, huomasin kuinka simppeli se on”, Johanna naurahtaa.

Kaksikko on paneutunut mentorointituokioissaan lisäksi muun muassa Facebook-markkinointiin ja Business Managerin käyttöön.

Vauhtia markkinointiin

Pian mentorointituokioiden alettua Johanna huomasi pian yhteystyön hyvät tulokset.

”Minulle on ollut tosi paljon hyötyä Joannan opeista. Tarjosin ensin vain kuukauden mittaisia valmennuksia. Ajattelin, että pitemmät valmennukset ovat liian kalliita asiakkaiden mielestä. Sitten Joanna ehdotti, että mitä jos tarjoaisinkin puolen vuoden ja vuoden valmennuksia. Sanoin, että voinhan toki kokeilla. Nyt itse asiassa niistä on muodostunut se juttu, jota aion jatkossakin tehdä”, Johanna kertoo.

”Valmennuksista on tullut kerralla useampi tuhat euroa tuloa. Minulla on tietty myyntitavoite ja se on käytännössä Joannan vinkkien avulla täysin realistinen. Ennen aikaisemmilla keinoilla se ei olisi ollut realistinen”, hän jatkaa.

Uusilla opeilla eteenpäin

Johanna oppii markkinoinnista koko ajan lisää, ja hän tietää, missä asioissa hänellä on vielä kehitettävää.

”Säännöllinen markkinointi on minulle isoin kompastuskivi. Olen todella fiiliksellä elelijä, teen aika paljon inspiraation mukaan silloin, kun se iskee. Pitäisi saada tehtyä sellainen perussuunnitelma, jonka mukaan etenisi. Nyt olen koko ajan siinä tilanteessa, että teen koko ajan kaiken viime hetkellä”, Johanna pohtii.

”Netissä harhautuu helposti tekemään sälää. Varsinkin kun ei ole tottunut nettijuttuihin. Ja nettisivuissa olisi aina jotain korjattavaa. Siihen olisi hyvä saada jokin logiikka. Aioin pyytää Joannalta ideoita tähän”, hän jatkaa naurahtaen.

Yrittäjä, hanki mentori!

Johanna on saanut paljon hyötyä ja tärkeää oppia yhteistyöstä Joannan kanssa. Hän suosittelee mentorointiyhteistyötä kaikille yrittäjille.

”Olen ollut tosi tyytyväinen – itseltä ei varise tukka päästä, kun yrittää tehdä markkinointia. Lisäksi on hyvä saada palautetta toiselta. Helposti jämähtää siihen, että omat nettisivut ovat tosi hyvät, vaikka ne eivät oikeasti olisikaan. Voin lämpimästi suositella valmennusta. Olen suositellutkin yrittäjätuttaville, että jos vaan on mahdollista, kannattaa ottaa mentori. Yksinyrittäjillä se on rahakysymys monesti. Aloittavien yrittäjien kannattaa ottaa vaikka lainarahaa, jotta pääsee alkuun, siitä on kuitenkin sen verran hyötyä”, Johanna summaa.

Tutustu Johannan verkkosivuihin ja valmennuksiin osoitteessa tietoisuusakatemia.com.