Kotisivut kuntoon – näillä vinkeillä pärjäät verkkosivujen hankinnassa
Yrityksesi tarvitsee uudet kotisivut, mutta et tiedä mistä aloittaa. Kuulostaako tutulta? Kokosimme sinulle kotisivujen hankintaan liittyen tärkeimmät pointit yhteen, jotta uusien kotisivujen hankinta sujuisi jouhevasti.
Kotisivuprojekti hoituu vaihe vaiheelta
Uusien kotisivujen kanssa ei kannata lähteä niin sanotusti soitellen sotaan. Kotisivuprojekti onnistuu parhaiten, kun se tehdään askel askeleelta. Ensin kannattaa tehdä suunnitelmat siitä, minkälaiset verkkosivut tulevat olemaan. Hankintavaiheessa on hyvä keskustella siitä, missä sivut tulevat fyysisesti sijaitsemaan ja kuka omistaa sivut. Sollertiksen asiakkaana omistat itse kotisivusi, eli pääset muokkaamaan niitä milloin tahansa sivujen julkaisun jälkeen. Lisäksi sivut sijaitsevat Sollertiksen omilla palvelimilla.
Kun suunnitelma on lyöty lukkoon, alkaa sivujen rakentaminen. Hankkiessasi kotisivuja sinun kannattaa pyytää niistä vedos nähtäväksesi. Tällöin et osta sikaa säkissä, vaan saat oikeasti sellaiset kotisivut, jotka palvelevat juuri sinun tarkoituksiasi.
Maagiset seitsemän sekuntia
Jokainen haluaa, että omat kotisivut ovat hyvät. Mutta minkälaiset kotisivut ovat hyvät? Kotisivuprojektin alkuvaiheessa on hyvä miettiä sivujen ulkoasua ja toimivuutta.
Ketkä ovat verkkosivujesi käyttäjiä? Kotisivujen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon nimenomaan niiden käyttäjät, esimerkiksi asiakkaasi. Kun asiakkaasi kokevat verkkosivusi mukaviksi ja helpoiksi käyttää, he viihtyvät sivuillasi pidempään. Yhä useampi verkkosurffailija aloittaa esimerkiksi tuotteen tai palvelun etsimisen älypuhelimellaan tai tabletillaan. Joskus surffailija avaa tietokoneensa etsiäkseen lisää tietoja, joskus taas ei. Siksi on erityisen tärkeää, että kotisivut skaalautuvat mobiililaitteille oikein eli ovat responsiiviset. Responsiivisuus takaa sen, että sivut näyttävät hyvältä millä laitteella tahansa. Silloin tekstit, kuvat ja videot näkyvät verkkosivujen selaajalle oikein.
Kun verkkosurffailija saapuu kotisivuillesi, ensimmäisiä asioita, joihin hän kiinnittää huomionsa, on ulkoasu. Jos olet hankkimassa verkkosivuja yrityksellesi, jolla on jo logo, värimaailma on hyvä napata logosta. Jos logoa ei ole, värimaailma kannattaa muuten miettiä toimivaksi ja yhteneväiseksi kokonaisuudeksi. Toinen ulkoasuun liittyvä asia on kotisivujesi sisältö. Tekstit, kuvat ja videot luovat yhdessä mukavan kokonaisuuden, kunhan mitään niistä ei ole liikaa. Tuskin jaksat itsekään lukea kilometrinpituista tekstiä, jos olet esimerkiksi etsimässä uutta tuotetta tai palvelua?
Tutkimusten mukaan sinulla on noin seitsemän sekuntia aikaa saada nettisurffailija pysähtymään sivuillesi. Erityisesti internetin ja sosiaalisen median parissa kasvanut sukupolvi karkaa sivuiltasi välittömästi, jos verkkosivusi eivät ole käyttäjän mielestä toimiva kokonaisuus tai sisältö ei ole koukuttavaa.
Muista turvallisuus
Olet varmaan huomannut eri verkkosivuilla vieraillessasi osoiterivin vieressä lukon kuvan. Lukittu lukko sekä https-kirjainyhdistelmä osoitteen nimen alussa viittaavat salaukseltaan turvallisiin verkkosivuihin, avoinna oleva lukon kuva ja http-kirjainyhdistelmä puolestaan viittaavat salaukseltaan turvattomiin sivuihin.
Turvallisuus on yksi tärkeä kotisivujen ominaisuus parista eri syystä. Jos verkkosivujesi kautta käsitellään ihmisten henkilötietoja, olet uuden toukokuun 2018 lopulla voimaan astuvan EU:n tietosuojalain mukaan vastuussa siitä, että tiedot eivät päädy vääriin käsiin.
Tietoturvaan on olemassa yksinkertainen ratkaisu, SSL-salaus, joka sinun on syytä ottaa huomioon uusia kotisivuja hankkiessasi. SSL eli Secure Sockets Layer tarkoittaa suojausmenetelmää, jolla suojataan kaikki data ja tieto, jotka lähtevät selaimeltasi web-palvelimelle. SSL-sertifikaatti asennetaan verkkosivuille niin, että jokaisella domainilla on oltava oma sertifikaattinsa. Jos kotisivuillesi pääsee kirjoittamalla osoiteriville www.esimerkki.fi sekä www.esimerkki.com, tarvitset kaksi SSL-sertifikaattia. Kotisivujen rakennusvaiheessa on hyvä huomioida, että SSL-sertifikaatti on tilattu ajoissa, jotta se saadaan toimimaan heti, kun kotisivusi julkaistaan.
Toinen hyvä syy SSL-sertifikaatin hankkimiselle on Google-näkyvyyden parantaminen. Google parantaa kotisivujesi näkyvyyttä hakukoneessa, jos sivusi ovat turvalliset. Päihität esimerkiksi kilpailijasi helposti hakukonenäkyvyydessä sillä, että huolehdit sivujesi turvallisuudesta.
Hakukonenäkyvyys – mitä ja miksi se on tärkeää?
SSL-salauksen lisäksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa myös sivujesi sisältö. Sisältöä luodessa on hyvä miettiä esimerkiksi tekstit niin, että haluamasi hakusanat esiintyvät tekstissä. Myös kuvat kannattaa nimetä sen mukaan, mitä kuvat esittävät – sekin parantaa hakukonenäkyvyyttä. Lisäksi kotisivut on hyvä hakukoneoptimoida (SEO). Esimerkiksi WordPress-alusta tarjoaa hyvät työkalut hakukoneoptimoinnin tekemiseen.
Miksi? Jos kotisivusi eivät löydy Google-haun kahdella ensimmäisellä sivulla, ne jäävät valtaosalta nettisurffaajia huomaamatta. Kovinkaan monella ei riitä nykypäivänä keskittymiskyky siihen, että selaisi monta sivua Google-hakuja esimerkiksi tuotteen tai palvelun löytämiseksi. Google on 2010-luvun puhelinluettelo – jos et näy Googlessa, et ole olemassa.
Mietityttävätkö kotisivut? Ota yhteyttä, niin ratkotaan yhdessä kotisivuihin liittyvät kysymykset ja koukerot! Tutustu myös kotisivupakettiimme.