Lähtölaukaus yritysbloggaamiselle – eli mitä, miten ja miksi?

Blogeista puhuttaessa monelle tulee mieleen yksityisten henkilöiden kepeät kirjoitukset lomamatkoilta, arkielämästä tai vaikkapa vaatekaapin sisällöstä. Blogata voi kuitenkin monin eri tavoin, varsinkin yritysmaailmassa. Mutta kuinka yritys voi pitää säännöllistä ja mielenkiintoista blogia yllä?
Mistä ja kenelle kirjoitan?
Blogin suunnittelu kannattaa aloittaa aihealueen rajaamisesta. Mistä kirjoitat ja kuka tai ketkä ovat kohdeyleisöäsi? Kuten kaikki muukin sisällöntuotanto, bloggaaminen kannattaa suunnitella tarkasti jopa muutama kuukausi eteenpäin. Kun aihealue ja kohdeyleisö ovat kirkkaana mielessä, blogitekstiaiheiden ideointi ja julkaisuaikataulun suunnittelu on helpompaa. Kun bloggaaminen on suunnitelmallista, rutiini kirjoittamiseen syntyy helpommin ja kohdeyleisö sitoutuu teksteihisi paremmin.
Ideoi porukalla
Blogitekstiaiheiden keksiminen on monesti työn ja tuskan takana. Jos ideointi tuntuu tahmealta kuin kilo siirappia, kannattaa napata työtovereita, kollegoita tai vaikka ystäviä hihasta ja järjestää yhteinen ideointituokio. Yhteistyöllä syntyy paremmin aiheideoita ja ajatuksia kuin yksin pusertamalla.
Aihelistalla kannattaa olla aina lisäksi muutama yleishyödyllinen idea niin sanotusti pahan päivän varalle. Voit kirjoittaa vaikkapa seuraavista:
- Päästä yrityksesi asiakkaat ääneen kirjoittamalla positiivisista asiakaskokemuksista. Vaikutat potentiaaliset asiakkaasi paremmin, sillä toisen asiakkaan kokemukset toimivat ikään kuin suositusten tapaan.
- Voit kirjoittaa yrityksesi tuotteista tai palveluista. Rakenna teksti hyötynäkökulmalla niin, että teksti ei ole mainospalopuhe, vaan lukija kokee saavansa jo pelkästään tekstistä itselleen hyötytietoa aiheesta.
- Nosta esiin yrityksesi tai yrityksesi työntekijöiden tarinoita. Mistä kaikki alkoi? Ketkä palvelevat asiakasta? Tällaisella tekstillä inhimillistät yritystäsi asiakkaan silmissä ja teet yrityksesi asiakkaalle helpommin lähestyttäväksi. Lisäksi nostat työntekijöidesi asiantuntijuutta positiivisesti esiin.
Rohkeasti tekstin kimppuun
Kun aiheet ovat koossa, on aika alkaa kirjoittaa rohkeasti. Tarinallistaminen on tämän hetken trendi somessa, sillä esimerkiksi Facebook nostaa paremmin esille tarinoita ja ihmisiä kiinnostavaa sisältöä. ”Kuivakammankin” aiheen saa tekstissä soljumaan hyvin, kun juttua tarinallistaa ja värittää erilaisin kielikuvin oikeita kuvia unohtamatta.
On hyvä muistaa, että kaikkien ei tarvitse olla kirjailijoita kirjoittaakseen blogitekstejä, mutta oikeinkirjoitus täytyy olla tarkastettuna, jotta teksti on uskottavaa. Lisäksi hakukoneoptimointi on hyvä pitää mielessä, mutta tekstejä ei kannata kirjoittaa pelkkä hakukoneoptimointi mielessä varsinkaan, jos itse tekstin pääasia jää sivuseikaksi.
Kun teksti on valmis ja oikoluettu, alkaa tekstin levittäminen yrityksen ja mahdollisesti työntekijöiden somekanavissa. Kun blogia linkittää ristiin kaikkien käytössä olevien kanavien kanssa, mahdollisimman moni ihminen löytää sen.
Mitä hyötyä yritysblogista on?
Hyvin toteutettuna yritysbloggaaminen on erinomainen tapa saada yrityksellesi ja asiantuntijuudellesi näkyvyyttä. Hyvän yritysblogin avulla yrityksen verkkosivuille syntyy säännöllistä kävijävirtaa. Lisäksi blogi rakentaa luottamusta yrityksesi osaamista kohtaan ja tukee samalla myyntiä.
