Logotrendit 2020

Logo on yrityksen ja brändin ilmeen sielu. Voisi jopa sanoa, että yritys on yhtä suuri kuin logonsa on tunnettu. Ilman logon luomaa tunnistettavaa ilmettä, nykypäivänä yrityksen on vaikeaa luoda uutta asiakaskuntaa, kun sosiaalinen media panostaa erityisesti visuaaliseen syötteeseen. Logo toistaa yrityksen brändi-ilmeen värejä ja yhdessä muun visuaalisen ilmeen kanssa, logo yhdistää mielikuvat palveluun ja jättää kestävämmän muistikuvan potentiaalisen asiakkaan mieleen.

Logo on ollut kauan suunnittelullisesti pyhä asia, jota ei saa lähteä muokkaamaan miten sattuu, ja joka esiintyy aina samassa muodossa. Nykypäivän mobiililaitteiden skaalautuvuus on muuttanut radikaalisti logon pysyvyyden käsitettä.

Microsoft Windowsin virallinen logo
10 minuutin Windows feikkilogo

Tunnistaisitko Microsoftin Windows logon ilman ikkunasymbolia, toisella fontilla ja eri värisenä? Muunnos näyttäisi tökeröltä väärennökseltä ilman tuttuja elementtejä, vaikka teksti ja numero ovatkin tutussa asettelussa.

Tänä päivänä logo on joustava, tunnistettavien elementtien kokonaisuus, joka skaalautuu laitteen ja käyttötarkoituksen mukaan. Verkkosivuilla sekä suurella näytöllä näkyy vaaka-, pysty- ja neliömallisia logoja, jotka supistuvat sopivaan muotoon mobiilissa. Lisäksi logon tulisi taipua monikäyttöiseksi ikoniksi, jota voi käyttää esim. favikonina, selaimen välilehden kuvatunnisteena. Logon suunnittelijan tulee ottaa huomioon myös värien käyttäytyminen eri värisellä taustalla ja kaikesta tulee tehdä negatiiviversiot. 

Alkava vuosikymmen tarjoaa logojen ja graafisen suunnittelun kannalta iloista leikittelyä yksinkertaisilla fonteilla. Geometria ja puhtaat muodot näkyvät sekä fonteissa että kuva-aiheissa, ja sommittelussa soi järjestelmällisen kaoottinen jazz.

Fonteissa suosiossa ovat erityisesti voimakkaat ja lihavoidut selkofontit kuten Lato, Montserrat ja Open Sans. Fontin yksinkertaisuudella helpotetaan tekstin ryhmittymistä ja logon mobiiliskaalautuvuutta. Yksinkertaiset kirjaimet ovat myös helposti muokattavissa muiksi kuvaelementeiksi.

Uutta aaltoa edustaa erityisesti niin sanottu ”rikottu fontti”, jossa kirjaimien osia on poistettu tyylitellysti, niin että teksti on kuitenkin vielä luettavissa, mutta se vaatii enemmän ajatusta lukijalta. Tämä helpottaa logon mieleen painamista. Kokonaisia kirjaimia voi muodostaa yhdistämällä geometrisia perusmuotoja ja kuvaelementtejä koristaa muotojen mosaiikit.

Kirjainten ja elementtien asettelussa näkyy runsaasti hallittua kaaosta, jolloin logojen luettavuus kärsii, mutta tiivis asettelu ja taidokas ryhmittely pitävät logon tunnistettavana ja harmonisena. Logoissa näkyy myös viime vuosikymmentä enemmän kirjainten koon ja paksuuden vaihtelua tärkeimpien elementtien korostamiseksi.

Logojen väreissä näkyvät mustan ja valkoisen lisäksi raikkaita tehostevärejä ja yksinkertaiseenkin logoon saa lisää ilmettä suositulla liukuvärjäyksellä.

Yrityspeili Oy:n logo
Yrityspeili Oy:n favicon

Yrityspeili Oy:n raikas ja hienostunut logo luottaa kirjainten koon vaihtuvuuteen, joka luo mielenkiintoisen illuusion perspektiivistä. Aivan kuin toinen sana olisi ensimmäisen heijastuma. Favikoniin on poimittu vain keskeisimmät elementit.

Halkoja yrityslogo
Halkojan pystylogo
Halkoja favicon

Halkoja.com:n tuore logo on loistava esimerkki skaalautuvasta logosta, geometrian hyödyntämisestä ja liukuvärjäyksestä.

Kaipaako yrityksesi logo freesausta? Mikäli tarvitset apua suunnittelutyöhön, ota meihin yhteyttä 020 741 7997, niin luodaan yhdessä yrityksellesi yksilöllinen, brändi-ilmeesi mukainen logo.

Katri Pirhonen

VIIMEISIN ARTIKKELI

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…

3 tapaa tehostaa sesongin markkinointia

22.11.2024 |

Tärkeimpiin sesonkeihin on hyvä valmistautua hyvissä ajoin. Ensimmäinen askel on päivittää markkinoinnin vuosikello. Merkitse vuosikelloon … LUE LISÄÄ…