Suomi ponnisti digijakamisen ykkösmaaksi – kyberuhat pitäisi vielä saada hallintaan

Suomi nousi ykköseksi kolmannessa digitaalisuusastetta vertailevassa mittauksessa. Tieto käy ilmi 70-sivuisessa Digibarometri-tutkimuksessa. Parannettavaakin yhä löytyy muun muassa tietoturvaosaamisessa, kritiikkiosiossa todetaan.

Suomen Digibarometrin takaa löytyvät Kaupan liitto, liikenne- ja viestintäministeriö, Tekes, Teknologiateollisuus ry ja Verkkoteollisuus ry. Kyse ei kuitenkaan ole vain kotimaisesta kissan hännän nostosta, sillä Suomi sijoittui äskettäin myös parhaaksi EU-maaksi, kun vertailtiin niinkin erikoiselta kalskahtavaa substanssia kuin ”maiden digitalouden inhimillistä pääomaa”. Näin siis arvioi Euroopan komission vuosiselvitys.

Suomi oli Digibarometrissa selvä ykkönen varsinkin yritysten digitaalisuudessa. Ennen muuta tämä tarkoittaa yritysten valmiutta hyödyntää sovelluksia, kuten tiedostojakoa ja pilvipalveluja. Sen sijaan kyberuhkien torjumisessa kaivattaisiin lisäpotkua ja ”politiikkatoimenpiteitä”, kuten raportti muotoilee. Mielestäni kyberuhkatietoisuutta tarvitaan jo pilvipalvelujen toimintalogiikan ymmärtämisessä ja haltuunotossa. Olen tuhannesti sanonut, että ilmainen ei ole ilmaista – todellisen turvan saa vain siltä, joka ei myy tietoja pitääkseen palvelunsa tuottavana.

[ctt template=”5″ link=”14w7t” via=”yes” ]Suomi oli Digibarometrissa selvä ykkönen varsinkin yritysten digitaalisuudessa.  bit.ly/29FyfGq @sollertis_eu[/ctt]

Tutkimuksen mukaan kaupan alalla kotimaiset yritykset jäivät selvästi Ruotsin taakse.

Johtopäätöksissä todetaan, että kärkipaikasta huolimatta digitaalisuus on edelleen Suomelle pitkälti hyödyntämätön mahdollisuus: julkisen sektorin osalta Suomi sijoittui digitutkimuksessa toiseksi ja taas kansalaisten digivertailun osalta neljänneksi. Etlatiedon Petri Rouvinen arvioi, ettei kaikkia tarjolla olevia hyötyjä osata yrityksissä omaksua arkikäyttöön.

Kuulostaa siltä, että suomalaiset yritykset todella ovat aika valveutuneita. Oman kokemukseni mukaan ne esittävät usein mielenkiintoisia kysymyksiä, kun esitellään uusimman teknologian mahdollisuuksia varmuuskopioinnissa ja tiedostojaossa.

”Hyvästä kiristä huolimatta Suomen haasteena on edelleen digitalisaation syvällisempi soveltaminen. Erityisesti kaivataan digitaalisesti vetovoimaisia edelläkävijäyrityksiä, jotka pystyvät houkuttelemaan soveltajia, kehittäjiä ja asiakkaita maailmalta luomaan yhdessä uutta lisäarvoa koko verkostolle”, vinkkaavat Digibarometrin tekijät. ”Laitteita ja ohjelmistoja alkaa olla riittämiin, mutta organisaatio- ja toimintatavat taipuvat turhan hitaasti uusien mahdollisuuksien mukaisiin asentoihin”, he jatkavat kriittiseen sävyyn.

Esimerkiksi kyberuhkien torjunta on pitkälti toimintatapoihin liittyvää tietotaitoa. Osaaminen on ajateltava orientaation kehittymisenä. Näin kehittyy kyky vastata tietoturvauhkiin – ne eivät ilmoita tulostaan eivätkä aina ole helposti tunnistettavia. Digibarometrin loppupäätelmä näyttää todelta: digipalvelujen kehittäminen ja käytettävyyden parantaminen on jatkuva prosessi, jossa tulee huomioida kaikki digivalmiuteen vaikuttavat tekijät.

Lisätietoa Digibarometristä löydät osoitteesta www.digibarometri.fi.

 

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.

Reijo Holopainen

VIIMEISIN ARTIKKELI

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…

3 tapaa tehostaa sesongin markkinointia

22.11.2024 |

Tärkeimpiin sesonkeihin on hyvä valmistautua hyvissä ajoin. Ensimmäinen askel on päivittää markkinoinnin vuosikello. Merkitse vuosikelloon … LUE LISÄÄ…

Woocommerce ohje: Arvonlisäveron asettaminen tai muuttaminen

22.08.2024 |

Alv-prosentin muuttuessa tulee verokanta päivittää verkkokauppoihin. Tässä ohjeessa neuvon askel askeleelta, kuinka asetat tai vaihdat … LUE LISÄÄ…

WordPress-ohje: Opas verkkosivuston päivittämiseen ja hallintaan

23.07.2024 |

WordPress on helppokäyttöinen, monipuolinen ja tehokas julkaisujärjestelmä, joka tarjoaa kaiken tarvitsemasi verkkosivustosi luomiseen, hallintaan ja päivittämiseen. Toteutamme Sollertiksella … LUE LISÄÄ…