Tietosuojaviranomaisen vaatimus johti uuden algoritmin koodaukseen

Suomen syystä korkeatasoisena pidetty tietosuojaviranomainen toimii ja vaikuttaa.
SOK:n asiakkuus- ja digitaalipalvelujohtaja Veli-Pekka Ääri on myöntänyt julkisuudessa, että jo vuodesta 2014 lähtien S-konsernin bonuskortilla on kerätty tarkkaa tuotetasoista ostotietoa ainakin Sokos- ja Emotion-ketjujen myymälöistä mutta myös Prisman nettimyymälästä ja Kodin Terran verkkokaupoista.
No mitä siitä?
Syyskuun alussa käytännön oli määrä laajentua myös Prismoihin, S-marketteihin, Saleihin, Alepoihin, ABC:ihin, Kodin Terroihin, S-Rautoihin ja Marks & Spenceriin, joista tähän mennessä lienee kerätty tietoja vain tuoteryhmätasolla.
Vihiä saatuaan tietosuojavaltuutetun toimisto sekä kilpailu- ja kuluttajavirasto käynnistivät selvityksen S-ryhmän tiedonkeruusta.
Nyt SOK on kuitenkin tyytyväinen asiakastietojen hyödyntämisestä käytyyn monipuoliseen ja arvokkaaseen keskusteluun, niin kuin he itse sanovat. Yhtiö on ottanut keskustelusta opikseen ja muuttanut suunnitelmiaan ”entistä paremmin erilaiset asiakastarpeet huomioiviksi”.
Tarpeet ovat monet. Tiedämme, että kovan linjan krakkerit ”salasanojen muisteluohjelmillaan” voivat murtaa melkein minkä tahansa tietokannan ja anastaa sen tiedot. Salaiset palvelutkaan suurista resursseistaan huolimatta eivät näköjään aina onnistu pitämään tietojaan turvassa nettivoroilta.
Tiedot ostoksista saadaan suoraan tietokantaan, kun asiakas käyttää S-etukorttia oston yhteydessä. Näin voidaan laskea bonukset.
Viime talvena hätkähdin, kun Prisman yhteydessä olevassa apteekissa kysyttiin bonuskorttia. Sanoin että nämä tiedot ovat henkilökohtaisia, ja mieluummin suojaan yksityisyyteni kuin otan bonuksia. Mutta kas, kassa oli koulittu jankkaamaan, että saisi höylätä korttini. Kyse on siis muustakin kuin minun edustani; tiedoista on arvoa joillekin. Kassan saama briiffaus ei kuitenkaan kattanut vastaamista tietosuojaa koskeviin kysymyksiin.
Tietokannassa on kuitenkin jo uusi algoritmi. Jatkossa asiakas voi SOK:n mukaan itse päättää, saako ostotietoja hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa tai henkilökohtaisten digitaalisten palveluiden tuottamisessa. Asiakkaan tekemillä valinnoilla ei myöskään ole vaikutusta bonusten maksamiseen, kertoo palvelujohtaja Veli-Pekka Ääri.
Viranomaiset tietosuojavaltuutetun toimistossa pitivät saamaansa selvitystä tässä vaiheessa riittävänä. Hyvä näin.
