Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. Siellä on myös miljoonia suomalaista käyttäjää. Markkinointi Facebookissa on erittäin tehokasta hyvien kohdentamismahdollisuuksiensa vuoksi. Kun tunnet asiakkaasi, löydät heidät myös Facebookista.

Facebookissa voidaan tehdä maksettua mainontaa sekä julkaisuja yrityksen omalle sivulle tai ryhmään. Julkaisujen tekeminen on nopeaa ja helppoa.

Millaiselle yritykselle Facebook-markkinointi sopii?

Eri sosiaalisen median kanavilla on erilaiset käyttäjäryhmät. Voit laajentaa Facebook-markkinointisi näkymään Instagramiin, jolloin markkinointisi tavoittaa hyvin erittäin laajan ikähaarukan. Facebookilla ja Instagramilla tavoitat 18-70 vuotiaita henkilöitä.

Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä paremmin markkinointi onnistuu. Markkinointia voidaan rajata esimerkiksi iän, paikkakunnan, sukupuolen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Facebookissa pystyt rakentamaan yrityksesi brändiä ja pääset käsiksi suuriin kohderyhmiin. Tuloksia pystytään seuraamaan erittäin tarkasti ja niiden avulla voit suunnitella tulevaa markkinointiasi.

Läsnäoloon Facebookissa tulee sitoutua pitkäjänteisesti. Yrityksen läsnäolon rakentaminen ei tapahdu päivässä tai kahdessa. Kokeilemalla oppii parhaiten millainen sisältö saa asiakkaasi kiinnostumaan yrityksestäsi myös sosiaalisessa mediassa. Haastavinta onkin saada potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinto heräämään.

Facebook-markkinointi sopii yrityksellesi, jos

  • kohderyhmääsi ovat täysi-ikäiset henkilöt,
  • olet valmis tuottamaan sisältöä Facebookiin säännöllisesti,
  • ymmärrät mistä asioista asiakkaasi ovat kiinnostuneita,
  • tunnet asiakkaidesi ostopolun eli tiedät kuinka he yleensä päätyvät ostamaan tuotteitasi.

Lisäksi on hyvä muistaa, että parhaimpiin tuloksiin päästään, kun myös yrityksen verkkosivut on optimoitu asiakkaan ostopolku huomioiden. Tällöin markkinointi ja verkkosivut tukevat toisiaan. Markkinointi kannattaa aloittaa tekemällä somestrategia, jossa asetat tavoitteet ja raamit toiminnallesi.

Sollertiksen diginaiset tuovat apukädet digimarkkinointiin

Kuinka teen Facebook-strategian?

Facebook-strategian tulisi olla osa suurempaa sosiaalisen median markkinoinnin strategiaa. Mennään siis suuremmasta kokonaisuudesta yksityiskohtaisempaan suunnitelmaan. Jokaisen postauksen, vastauksen ja kommentin tulisi perustua suunnitelmaan, joka perustuu yrityksesi päämääriin.

Älä kuitenkaan ymmärrä väärin, en kehota sinua suunnittelemaan jokaista kommenttia erikseen strategiaasi, vaan strategia luo suuntaviivat mille yrityksesi kuulostaa, näyttää ja mitä tavoitteita yrität saavuttaa. Strategia on siis yhteenveto kaikesta mitä aiot tehdä ja saavuttaa bisneksessäsi hyödyntämällä Facebookia markkinointikanavana. Sosiaalinen media ei saa olla erillään muusta liiketoiminnasta, vaan sosiaalisen median strategia tulee kytkeä organisaation tavoitteisiin. Selkeä suunnitelma auttaa sinua toimimaan tehokkaasti sosiaalisessa mediassa.

Suunnitelman tulisi sisältää selvitys siitä, missä asiakkuutesi ja yrityksesi ovat tällä hetkellä ja missä haluat niiden olevan lähitulevaisuudessa (puolen vuoden ja vuoden päästä) sekä työkalut joita haluat hyödyntää päästäksesi tavoitteisiin. Vastaa siis kysymyksiin miksi, kenelle, mitä, koska ja kuka.

Huolehdi, että Facebook-sivusi on kunnossa ennen kuin viet strategian käytäntöön. Sivulta tulisi löytyä yrityksesi yhteystiedot ja tietoa siitä mitä yrityksesi tekee. Voit vaikkapa kertoa lyhyesti tuotteistasi ja palveluistasi. Katso myös onko yrityksesi Facebook-sivun ilme yhtenäinen yrityksesi ilmeen kanssa? Ja kuvastavatko profiili- ja kansikuvat yritystäsi?

Mitä Facebook-markkinointi maksaa?

Maksettua mainontaa voi alkaa tekemään muutamalla satasella ja kasvattaa summaa, kun tuloksia alkaa tulemaan. Facebookissa on mainiot työkalut tulosten seuraamiseen, joilla saa lukuja muun muassa päivityksen tavoittavuudesta, klikkauksista ja konversioista.

Yrittäjälle kalleinta on yleensä oma aika, jonka vuoksi Facebookkaus aika pitäisi saada tuottavaksi. Jos sosiaalisessa mediassa pyöriminen ei ole sinun päätyötäsi, niin somenäkyvyys jää helposti kaiken muun kiireellisemmän jalkoihin. Tarjoamma apukäsiä markkinointiin ja sisällöntuotantoon, jos käytät aikasi mieluummin muuhun.

Jos haluat kuitenkin mielummin toteuttaa markkinointisi itse, niin valmennamme sinua tekemään sitä entistä tehokkaammin.

Klikkaa alla olevia painikkeita ja tutustu tarkemmin palveluihimme.

VIIMEISIN ARTIKKELI

Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

18.5.2022 |

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2022 + webinaaritallenne

18.5.2022 |

Vuosi 2022 on vaihtunut vauhdilla somemaailmassa. Uuden vuoden … LUE LISÄÄ…

Hyödynnä Facebook-pikseliä somemarkkinoinnissa

18.5.2022 |

Oletko kuullut Facebook-pikselistä, mutta oma aika ei ole … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijan arkea Sollertiksella

18.5.2022 |

Esittely itsestäni  Olen Anna ja opiskelen muotoilualaa neljättä ja viimeistä vuotta. Olin hakemassa harjoittelupaikkaa ja … LUE LISÄÄ…

Yoast SEO -lisäosa hakukone­optimoinnin suunnan­näyttäjä

18.5.2022 |

Hakukoneoptimointi pyörii monien huulilla – mitä se tarkoittaa, … LUE LISÄÄ…

Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?

18.5.2022 |

Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota … LUE LISÄÄ…

Vinkuvasta modeemista tekoälyyn

18.5.2022 |

Piiipiiii prrr kzzzzzzz vinkui modeemi vuonna 89 ottaessaan … LUE LISÄÄ…